Main Menu

Bart Herman

Started by montage, April 01, 2017, 11:23:54 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

montage

 [ You are not allowed to view this attachment ]


Bartje Pol Frans (Bart) Herman (Wevelgem, 14 februari 1959) is een Belgische zanger, vooral bekend om zijn hit Ik ga dood aan jou (1993).

Bart Herman volgde secundair onderwijs opeenvolgend in Kortrijk, Sint-Niklaas en Wetteren. Daarna studeerde hij Germaanse filologie aan de KU Leuven, maar na zijn studies koos hij net zoals zijn vader, grootvader en overgrootvader voor muziek. Tijdens en even na zijn legerdienst bleef hij daar actief als entertainer. Tussen 1984 en 1989 deed hij verschillende jobs. Hij was vertaler aan de universiteit, reisorganisator en reisbegeleider.

Uiteindelijk waagde Bart Herman zijn kans als singer-songwriter in Noord- en Zuid-Amerika. Vervolgens werd hij entertainer aan boord van het cruiseschip SS Victoria en deed zo Noord-Europa aan. Tijdens een tussenstop in Amsterdam in de eerste maanden van 1990 deed hij een optreden in Belgiƫ (Brussel) en er werd hem na een optreden een platencontract aangeboden, zodat hij in eigen land verder kon gaan. Zijn eerste plaat ,Wat ik voel, werd een hitje in Nederland. Zijn eerste grote hit scoorde hij met het nummer Ik ga dood aan jou, dat in 1993 werd uitgegeven. Het daaropvolgende album Metropool was eveneens succesvol en behaalde moeiteloos goud.

Intussen groeide hij uit tot een veelgevraagd artiest met een eigen muziekgenre, een mengeling van luisterlied, rock-'n-roll, TexMex en Latin-ballades. Samen met Barbara Dex zong hij het Gordellied van De Gordel, editie 2008, met als titel Onderweg met jou. In 2010 had hij opnieuw een hit met Vlinders. Hij werd meermaals gevraagd voor musicalrollen (zoals de rol van Pontius Pilatus in de musical Jesus Christ Superstar) en ging op tournee met de kleinkunstenaar Dimitri van Toren. Bart Herman heeft ook zijn eigen theaterprogramma's, namelijk Gele Rozen en Ver Gezicht. Ook op het scherm was hij regelmatig te zien, zoals in het spelprogramma De Drie Wijzen, Kriebels met Koen Wauters en de tv-reeksen Spoed en Wittekerke. Hij trad in 1996 ook op als presentator in het showprogramma Doet ie het of doet ie het niet op VT4.

Naast zanger is Bart Herman ook een auteur-componist. Naast het schrijven van zijn eigen teksten, vertaalde hij verschillende liedjesteksten uit het Engels, Frans, Duits en Spaans naar het Nederlands, die dan gebruikt werden door hemzelf en door vele andere zangers.

Louis Neefs zong in 1979 het liedje Annelies, uit Sas van Gent in Zeeland. Herman zingt hier een vervolg over in Annelies, het weerzien.[1]
In 2014 was hij op Radio 2 Zomerhit genomineerd in de categorie "Beste Nederlandstalige lied" met het nummer "Op dertien", hier moest hij de duimen leggen voor Clouseau. Ook in de categorie "Beste zanger" is hij genomineerd, maar hij moest hier Christoff laten voorgaan.

  •  

montage

https://www.youtube.com/watch?v=EeOiGWcAqtw


Je liet alle lichten aan
Het huis stond leeg en zonder jou
Je laatste glas vol wijn gedaan
Je rode lippen bleven staan
Waarom? Waarom?
Ik vraag: "Waarom ben je weg gegaan?"

Want ik ga dood aan jou, dood aan jou
Als ik niet vurig van je hou, ga ik dood aan jou
Als ik niet van je hou

Ik ga dood aan jou, dood aan jou
Als ik niet vurig van je hou
Ik huil om mij en jou omdat ik van je hou

Ik zit en wacht mijn leven lang
Ik proef je lippen en je wijn
Waarom? Waarom?
Ik ben zo bang alleen te zijn

Ik ga dood aan jou, dood aan jou
Als ik niet vurig van je hou, ga ik dood aan jou
Als ik niet van je hou

Ik ga dood aan jou, dood aan jou
Als ik niet vurig van je hou
Ik huil om mij en jou omdat ik van je hou

Ik ga dood aan jou, dood aan jou
Als ik niet vurig van je hou
Ik huil om mij en jou omdat ik altijd, altijd van je hou
  •  

ludo willems

Quote from: montage on April 01, 2017, 11:27:56 AM
https://www.youtube.com/watch?v=EeOiGWcAqtw
thanks

Je liet alle lichten aan
Het huis stond leeg en zonder jou
Je laatste glas vol wijn gedaan
Je rode lippen bleven staan
Waarom? Waarom?
Ik vraag: "Waarom ben je weg gegaan?"

Want ik ga dood aan jou, dood aan jou
Als ik niet vurig van je hou, ga ik dood aan jou
Als ik niet van je hou

Ik ga dood aan jou, dood aan jou
Als ik niet vurig van je hou
Ik huil om mij en jou omdat ik van je hou

Ik zit en wacht mijn leven lang
Ik proef je lippen en je wijn
Waarom? Waarom?
Ik ben zo bang alleen te zijn

Ik ga dood aan jou, dood aan jou
Als ik niet vurig van je hou, ga ik dood aan jou
Als ik niet van je hou

Ik ga dood aan jou, dood aan jou
Als ik niet vurig van je hou
Ik huil om mij en jou omdat ik van je hou

Ik ga dood aan jou, dood aan jou
Als ik niet vurig van je hou
Ik huil om mij en jou omdat ik altijd, altijd van je hou

  •