Main Menu

Rita Hovink

Started by montage, January 31, 2017, 05:40:19 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

montage

 [ You are not allowed to view this attachment ]

Rita Hovink, pseudoniem van Hendriekje Jannie Vink, (Beverwijk, 3 maart 1944 – Hilversum, 7 september 1979) was een Nederlandse zangeres. Ze had een dramatisch timbre en heeft haar grootste bekendheid te danken aan het enkele jaren voor haar dood verschenen nummer Laat me alleen.

Rita Hovink wilde toen ze jong was toneelspeelster worden. Ze deed in 1959 met succes mee aan een talentenjacht van Max van Praag, en besloot daarop zangeres te worden. Haar eerste optreden was in de Herman van Keeken-show. Hierna zat Hovink bij de Jonge Flierefluiters en de Leather Jackets, en trad ze veel op voor Amerikaanse militairen in Duitsland. Hovink zong zowel in het Nederlands als in het Engels.
In 1964 maakte Hovink deel uit van het Nederlandse team bij het Songfestival van Knokke, dat de eerste prijs won. In datzelfde jaar verscheen haar debuutsingle Yeah yeah yeah, en werd haar derde single, Die eerste zoen, een hit. In 1970 verscheen haar eerste album, Love me or leave me. Vanaf 1976 had Hovink verschillende hits, waaronder Laat me alleen, een cover van het lied Pazza idea van Patty Pravo. Ze nam met het nummer Toen kwam jij deel aan het Nationaal Songfestival 1977, waar ze op de laatste plaats eindigde.
In 1976 werd Rita Hovink ernstig ziek. Ze onderging een aantal zware operaties, leek te herstellen, maar overleed uiteindelijk in 1979 op 35-jarige leeftijd aan de gevolgen van borstkanker. Hovink liet een dochter na.
Na Hovinks overlijden kwam een compilatiealbum uit met haar beste nummers. In 1981 werd de single Laat me alleen opnieuw uitgebracht en werd een kleine hit. In 1986 verscheen een verzamelalbum met dezelfde naam.
Op 29 november 2008 kwam Laat me alleen opnieuw binnen in de Single Top 100 op nummer 13. Dit keer was het een duet met Gerard Joling. Op 20 december kwam het op nummer 1 in de lijst. Voor de videoclip werd
  •  

montage

#1
https://www.youtube.com/watch?v=Y0rH20Y9-Zc


Rita Hovink - Laat Me Alleen
refr.:
Laat me alleen, alleen met al m'n verdriet
't Is beter dat ik nu geen mensen zie
Niemand, niemand, niemand die me troosten kan
Ik verloor m'n toekomst en m'n doel
Laat me alleen, alleen met al m'n verdriet
Een glimlach, dat wordt pure parodie
Iemand, iemand, iemand die gelukkig was
En verloor, begrijpt wat ik nu voel

Daar staat z'n laatste glas
Wat sigaretten, z'n laatste boeket
En ik voel z'n hand op m'n schouder
En z'n stem: "alles komt wel weer goed"
Maar dat kan ik niet geloven
Want dit afscheid was heel anders dan voorheen
Dit was definitief, ik ben nu alleen
En hem had ik zo lief

refr.

"Ach, 't komt toch wel vaker voor
Straks komt je glimlach weer
Ben je 't weer vergeten"
Dat zegt iedereen in mijn omgeving
Maar ik weet: dat is niet waar
Deze tranen drogen niet
Dit gevoel gaat nooit voorbij
Want verdriet om echte liefde
Is te zwaar om mee te dragen
Want hij houdt niet meer van mij

Laat me alleen, zeur niet tegen mij
Ik mis 'm, de wond is nog te vers
Als ik alleen ben voel ik hem dichtbij

refr.

Laat me alleen


In 1976 bracht Rita Hovink het nummer Laat me alleen uit op single. Gerrit den Braber maakte een Nederlandse tekst op het Italiaanse liedje Pazza idea van Patty Pravo. Het nummer werd geproduceerd door Cees Schrama uitgebracht door Polydor. Het nummer stond vier weken in de Nederlandse Top 40 en bereikte de 29ste plaats. In de Nederlandse Single Top 100 stond het nummer 3 weken genoteerd met als hoogste notering een 26ste plaats. In 1981 werd het nummer opnieuw uitgebracht met alleen een notering in de Nederlandse Single Top 100. Ook in 1987 werd het nummer opnieuw uitgebracht maar bereikte de hitlijsten niet.

Leonardo Thanks for the style for this song

Please Rob, you have to give a hand, good job Leonardo
  •  

jammie

geweldig dank je wel :smiley-happy110:
  •