Diverse Artiesten Aan de Amsterdamse Grachten

Started by montage, January 28, 2017, 06:52:37 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

montage

 [ You are not allowed to view this attachment ]  [ You are not allowed to view this attachment ]



Aan de Amsterdamse grachten is een Nederlands lied dat in 1949 is geschreven door de componist Pieter Goemans. Het is in de loop der jaren door tientallen artiesten gezongen en opgenomen
Pieter Goemans kreeg in 1949 de inspiratie voor de tekst toen hij in Amsterdam op de brug liep waar de Prinsengracht en de Leidsegracht elkaar kruisen. In 2007 werd een van die bruggen omgedoopt tot Pieter Goemansbrug. Niet veel later schreef pianist Dick Schallies (destijds lid van het Metropole Orkest) er een mooi arrangement voor. De melodie van het refrein lijkt geïnspireerd op de vierde variatie van het tweede deel andante ma moderato uit het eerste strijksextet van Johannes Brahms.
De eerste die het lied in het openbaar zong was Johnny Kraaijkamp in het Café de Paris in Amsterdam. In 1956 was zanger/acteur Hans Boskamp de eerste die het nummer op plaat uitbracht, in een duet met zijn vrouw Nan. De titel werd toen nog vermeld als Aan de Amsterdamsche grachten.
Daarna verschenen tientallen uitvoeringen, waarvan die van Wim Sonneveld (1962) wellicht de bekendste is. Het nummer is ook uitgevoerd door vrouwen (Tante Leen) en buitenlanders (Louis Neefs, James Last). Recente uitvoeringen zijn van Huub van der Lubbe en André Rieu. Een aantal van deze uitvoeringen is te vinden op de bonus-cd van de cd-box Vic van de Reijt's top 100 van Nederlandstalige singles. De uitvoering van Wim Sonneveld is tevens de nummer 1 van deze lijst.







https://www.youtube.com/watch?v=MhdQ59LHorQ
https://www.youtube.com/watch?v=CbWS30dGD3g


Wim Sonneveld - Aan de Amsterdamse Grachten
refrein 1:
Aan de Amsterdamse Grachten
heb ik heel m'n hart voor altijd verpand
Amsterdam vult mijn gedachten
als de mooiste stad in ons land
Al die Amsterdamse mensen
al die lichtjes 's avonds laat op 't plein
niemand kan zich beter wensen
dan een Amsterdammer te zijn

couplet:
Er staat een huis aan de gracht, in oud
Amsteram
waar ik als jochie van acht bij grootmoeder kwam
Nu zit een vreemde meneer in 't kamertje voor
En ook die heerlijke zolder werd tot kantoor
Alleen de bomen, dromen, hoog boven 't verkeer
En over 't water, gaat er, een bootje net als weleer

refrein 1

couplet 2:
'k Heb veel gereisd en al vroeg de wereld gezien
En nimmer kreeg ik genoeg van 't reizen nadien
Maar ergens bleef er een sterk verlangen in mij
naar Hollands kust en de stad aan Amstel en IJ

refrein 1


  •