Main Menu

Shorts

Started by montage, January 19, 2017, 04:20:47 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

montage

 [ You are not allowed to view this attachment ]



The Shorts was een Nederlandse popgroep die in 1983 een wereldhit scoorde met het nummer Comment ça va.
The Shorts werden onder de naam De Bliksemafleiders opgericht in Leiden in 1977 door de producent Eddy de Heer. Op een talentenjacht ontdekte hij Hans van Vondelen, Erik de Wildt, Peter Wezenbeek, Frank van der Ven en Hans Stokkermans. De toen elfjarige jongens speelden vooral op een kindershow van Eddy de Heer. Na enkele jaren maakten de jongens een eigen single. Deze single werd geen succes, maar Eddy de Heer schreef als aanmoediging het nummer Comment ça va (in de Engelstalige uitvoering). Enkele jaren later was een platenmaatschappij bereid het nummer uit te brengen, maar dan in de Nederlandstalige versie.
De Bliksemafleiders heetten inmiddels The Shorts. Het Nederlandstalige nummer Comment ça va werd aanvankelijk vooral door piraten gedraaid, maar werd al snel een groot commercieel succes. Het was in 1983 de bestverkochte single van Nederland[1]. De single werd vertaald in het Engels, Spaans, Duits en Frans en in verschillende landen uitgebracht. In totaal werden er meer dan vier miljoen exemplaren van verkocht. In 1983 werden The Shorts voor hun internationale succes bekroond voor de Conamus Exportprijs.
De volgende singles van The Shorts konden het succes niet meer evenaren. Na enkele wisselingen van de samenstelling van de groep werd in 1987 besloten te stoppen.
  •  

montage

#1
https://www.youtube.com/watch?v=wcYVLS0E1GE


Alex - Comment Ca Va
refr.:
Comment ca va
Comme ci comme ci comme ci comme ca
Tu ne comprend rien a l'amour
Restez la nuit, restez toujours
Comment ca va
Comme ci comme ci comme ci comme ca
Tu ne comprend rien a l'amour
Restez la nuit, restez toujours

's Avonds aan de Seine
In een discotheek
Zag ik toen die kleine
Die lachend naar me keek
Zij liep plots in mijn richting
Dat was toen mijn kans
Ik zocht snel naar mijn woorden
Zei toen in m'n beste Frans:

refr.

Denk ik aan dat meisje
Dan raak ik van de wijs
Nachten kan ik dromen

Van die tijd in Parijs
We waren aldoor samen
Samen bij elkaar
Maar lang mocht het niet duren
Nu ben ik hier en zij is daar

refr.

Dus kind dat ik ooit weer terugga
Ik wou maar dat dat kon
Dan zeg ik weer die woorden
Waar alles mee begon:

refr.


Comment ça va is een lied van de Nederlandse boyband The Shorts uit 1983 dat werd geschreven door Eddy de Heer. In Nederland en België stond de single op nummer 1. Het langst stond hij in de Franse hitparade, 34 weken in 1983 en nogmaals een week in 1984. Voor het internationale succes van het lied werden The Shorts dat jaar bekroond met de Conamus Exportprijs. Comment ça va was in Nederland de bestverkochte single van 1983 en stond derhalve op eerste plaats van de Top 100 van 1983 van de Nationale Hitparade.
De Heer schreef het nummer aanvankelijk in het Engels, maar maakte er op aandringen van EMI ook een Nederlandstalige versie van. De coupletten zijn in het Frans. Verder verscheen er nog een Duitstalige versie van het nummer dat een hit werd in de Duitstalige landen. Het lied gaat over een jongen die op vakantie is in Parijs en daar een meisje ontmoet in een discotheek. In zijn beste Frans (het refrein) maakt hij contact met haar.
Er verschenen covers door andere artiesten als Kikki Danielsson (1983, nummer 3 in de Noorse hitlijst), Ingmar Nordströms (1983), Franz Lambert (1984), De Sjonnies (1993), Sam Gooris (1999), Hanny-D (2009) en The Sunsets (2011).

  •  

admin

Yamaha DGX-670 connected to a Yamaha MW12 Mixer connected to a pair of Yamaha MSP10's + Yamaha SW10 Subwoofer using Songbook+.
MacBook Pro  32 GB  1 Terabyte SSD
  •