Main Menu

De Kast

Started by montage, January 22, 2017, 04:30:21 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

montage

 [ You are not allowed to view this attachment ]


01= Nije dei



De Kast is een Nederlandse popgroep, afkomstig uit Friesland. De groep brengt zowel teksten in het Nederlands als in het Fries.

De Kast vindt zijn oorsprong in februari 1985, als de Engelstalige band Wish To Escape wordt opgericht door Peter van der Ploeg, zijn neef Syb van der Ploeg, Kees Bode en Dick Visser. Nadat in 1987 Sytse Broersma zich bij de band heeft gevoegd, wordt in 1989 de cd Straight from your heart uitgebracht. Hoewel het maken van muziek vooral een hobby betreft, ontwikkelt de band langzamerhand een steeds professioneler karakter. Het brood wordt verdiend met optredens onder de naam Gold Rush, waar naast covers ook af en toe een eigen nummer tussendoor wordt gespeeld. In 1992 schakelt de groep over naar een Nederlandstalig repertoire en wordt de bandnaam veranderd in De Kast. Platenmaatschappijen tonen interesse in de groep en in 1993 verschijnt de eerste Nederlandstalige cd, Alles uit de kast. Hiervan worden vier liedjes uitgebracht op single: Het avontuur, Morgen wordt het beter, Het vuur van de liefde en Visioen. Geen van de liedjes wordt een hit, maar de groep weet wel landelijk de aandacht te trekken van invloedrijke dj's als Frits Spits. Nadien besluiten de groepsleden zich fulltime op een muziekcarrière te gaan richten.
In 1994 verlaat drummer Dick Visser de groep omdat hij niet kan wennen aan de nieuwe stijl van De Kast. Hij wordt vervangen door Nico Outhuijse. In 1995 verschijnt de single Ik mis je, geschreven door de groep zelf en geproduceerd door Henk Temming en Sander van Herk. De grote doorbraak blijft uit, maar in het live-circuit neemt de populariteit van De Kast toe. De groep speelt onder andere in het voorprogramma van Status Quo en B.B. King.
  •  

montage

#1
https://www.youtube.com/watch?v=47QG6vF-JzM

De Kast - In Nije Dei
Dit is de friese taal maar ik als Hollander kan er echt niets van verstaan of lezen dit is echt al gebra voor mij
ik heb geen stijl voor deze song maar een goede stijl uit je keyboard is ook goed genoeg voor deze song

De nacht is foarby, de sinne is frij, om heech te gean
Aanst wurdt it dei, de moarn is te nij, om stil te stean
It libben wie wrang, it wachtsjen te lang.
Mar 't nimt in kear
Wês mar net bang, nea wer bang, it hoecht net mear

Der sil gjin dei begjinne, dat ik net by dy bin
Gjin oerwurk foar ús rinne, sûnder sin
Jou my dyn hân, jou my dyn hert
Asto it doarst mei my
Hjir is myn hân, hjir is myn hert
'k Jou myn bestean oan dy
Lang wie it kâld en tsjuster, aanst komt de dei
Fynt it ljocht syn wei, yn in nije dei

'k Kaam net út e rie, it paad dat ik gie, it wie sûnder ein
De tiid dy't der wie, 't hert dat ik hie, it wie fersein
'k Ha my oan dy jûn, mysels yn dy fûn,
'k begjin op 'e nij
Leafde hat wûn, twa minsken bûn, mar fûgelfrij

Der sil gjin dei begjinne, dat ik net by dy bin
Gjin oerwurk foar ús rinne, sûnder sin
Jou my dyn hân, jou my dyn hert
Asto it doarst mei my
Hjir is myn hân, hjir is myn hert'
k Jou myn bestean oan dy
Lang wie it kâld en tsjuster, aanst komt de dei
Fynt it ljocht syn wei, yn in nije dei
Lang wie it kâld en tsjuster, aanst komt de dei
Fynt it ljocht syn wei, yn in nije dei

In nije dei ("Een nieuwe dag") is een Friestalige single uit 1997 van de Nederlandse popgroep De Kast. Het lied is geschreven door Syb van der Ploeg, Kees Bode, Sytse Broersma, Nico Outhuijse, Peter van der Ploeg en Piet van der Kolk. Het is het veertiende nummer van het album Niets te verliezen.
Het nummer is gebruikt als titelsong voor de film De Gouden swipe.

met een verbeterde pdf Sorry het programma die de notaties omzet werkt echt niet zo als het hoort
veelal verkeerde akkoorden vanaf nu ga ik ze zelf testen van sommige songs heb ik de goed pdf maar van diegene die ik moet omzetten
kan het zijn dat de akkoorden niet helemaal goed zijn en die ga ik natuurlijk verbeteren want het klinkt voor geen meter

mijn excuses voor dat de meeste songs zijn goed maar als er een niet goed is kunt u me dat melden en die zal ik dan ook verbeteren met de goede akkoorden
  •